Fredag, 27 mars


Jag säger bara WOOOW!
Norrskensturen var helt grym, sjukt kul och otroligt mysigt trots ca -17 grader faktiskt:)
Vi klädde på oss 2 långkallingar, termobyxor, 3 tröjor + fleece, fjällrävenjacka, balaklava(rånarluva typ), 2 ullsockor och tjocka skor.. haha så vi var väl utrustade för kylan faktiskt.
Vid 19.00 kom guiden Erik och en kille som kallas Jonne och mötte oss och resten av gruppen, dom sa att det var 40% chans att vi skulle få se Norrsken, jippi!
Men men vi fick snabbt på oss hjälm fick lite instruktioner för hur man kör skoter (är man över 16 får man köra om guide är med, annars måste man ha haft körkort sen år 2000! Det är skoter poliser ute och kör som tusan tydligen, om man blir påkommen och inte har skoterkörkort blir man av med hela körkortet för även bilen) 



Hur som helst, frida fick börja köra helt otrolig känsla att sitta där bakom när det går undan och uppför kullar där man ser ut över hela Kiruna, när det lyser så fint. 

Vi hade vel kört kanske 1½ - 2h när vi kom fram till någon liten mysig timmerstuga mitt ute i ingenstans kändes det som, haha. Det hade även blivit mörkt och vi såg inte mycket.. Helst ville vi ju bara se norrskenet.
Något som var lite läskigt var att när det går fort och är kallt så får iaf jag lätt tårar, och när vi väl stannat så kände jag något konstigt i ögonvrån... en skit stor isklump på ögonfransarna! hahaha ganska coolt ändå.

Som istappar gick vi in i stugan där dom bjöd på först macka och lingondricka, sedan gulachsoppa med älgkött, sen efter det fick vi jättegod blåbarska och the :) 
Efter någon timme i stugan när vi skulle ut kände vi att nu hade graderna sjunkit yttligare.. säkert -20 grader, tänk då hur kallt det blir i blåsten.. guiderna sa att om man kör i tror det var 40-50km/h så blir det uppmot -40.. DET var kallt! 

När vi var på väg till skotrarna var det så himla stjärnklart, och såå mycket stjärnor.. jag har nog aldrig sett så många stjärnor på samma gång, ingenting imot en stjärnklar himmel hemma i viken alltså;)
Och jag skojjar inte när jag säger att jag såg 8 stjärnfall :) då kan ni kanske tänka er va stjärnor det var..
Rätt var det var hör jag någon - OOh look, northernlight! 
Och där var det, inte alls så grönt eller färgglatt alls, lite ljusblått/turkost som syntes först lite sen blev det mer och mer.. häftigt när man står där ute i -20, inte ett ljud, helt kolsvart, förutom stjärnorna.. underbart! 

Efter en stund hoppade vi på skotrarna, jag blev föraren hem.. SJUKT KUL, bara gasa gasa :) haha
Men riktigt kallt, brrr... Efter 20 min ungefär så stannade vi för att se om vi såg norrskenet något mer, men icke.. helt borta.. därimot kände jag hur alla ögonfransar var istappar och frida utbrister skrattande
-Sanna du har is i ögonbrynen :) haha! Men kallt var det. 
Våra balaklavor var helt vita av frost i ansiktet när vi var framme vid Ishotellet igen 23.20. 
Helt otrolig kväll på något sätt.. man vill nästan bara göra och vara med om mer mer mer.
Vi ångrar lite att vi inte tagit tag i lite flera aktiviteter innan faktiskt:) 

Nu har jag skrivivt grymt mycket, men jag måste ju nämna att jobbet har varit toppen kul idag också :D
Känns verkligen att man börjar kunna de där med incheckningar nu.. det blir bara mer o mer och bättre :) 
Jag fick även en liten pratstund med B.Skifs med fru och föräldrar, väldigt trevliga människor! 

Nu sitter jag och frida hemma hos Veronika, fridas faster i Kiruna, vi har käkat tacos och nu sitter vi framför tvn med te med en knastrande brasa brevid...mmm..

Ha det! :) 
Puss & kram Sanna. 

(Bilder från skoter och Veronikas fina hem kommer inom kort)

 

Kommentarer
Postat av: pappa

Låter som en riktigt skön kvällstur ni var iväg på..mest av allt skulle jag nog ha viljat se dig köra skoter...jag har ju iof sett dig köra fyrhjuling så..O här gnäller jag på morgonen när jag går ut och det kanske är -1 grad bara..haha..skillnad mot -20!

Ha det gott o sköt om er båda två!

P.s...har listat ut en väg så vi slipper broar..kör först mot Göteborg..sen följer man gränsen mot Norge..svänger över mot Hudik och kör raka vägen ner till Arlanda..bra va?!Samma väg hem!

2009-03-27 @ 21:56:51
Postat av: Mamma

Hejhej!!

Vilken upplevelse!!! Kallt kallt,men det ingår ju

i tjusningen..då va ni som små söta valrossar kan jag tänka mig-haha (ligger väl i släkten,pappa har

också varit det en gång,när det va väldigt kallt här) :)

Tror pappa kommer själv o hämtar :S

Ha en fortsatt bra helg till er båda..

Slick från Wille o Kramkram från mig!

2009-03-27 @ 22:20:39
Postat av: Morbror

Hej hopppsan!! Det måste ha varit en fantaskisk upplevelse.Jag e avundsjuk på er.

2009-03-27 @ 23:13:04
Postat av: Pappan

Cilla:Nu blev jag lite nyfiken..när var det..måste varit då -85 nångång när det var riktigt snöoväder du menar?

2009-03-28 @ 15:54:47
Postat av: Cilla

Magnus:Att du minns,men visst så va det,början på -86 tror jag..

2009-03-28 @ 22:05:39
Postat av: Sanna svarar Pappa

Haha, joo men det är lite skillnad på kyla faktiskt.. Men jag håler med -1 grad kan vara ganska kallt faktsikt ;) haha.

HAHAHA den vägen låter toppen! :D haha det blir skitbra, men vaddå ska du åka själv o hämta nu eller? Vad hände med mamma och sofie då?

2009-03-29 @ 11:56:40
Postat av: sanna svarar mamma

Joo precis, kylan är ju endel av tjusningen.. Vi blev överlyckliga imorse när vi såg att det snöat här inatt :) Så nu är allt vitt och fint igen!

Yes, det var helt otroligt faktiskt :)

Okej, varför då? fick du inte ledigt eller?

Haha, slicka tillbaka på wille från mig :D haha

kram kram, ses snart!

2009-03-29 @ 11:58:39
Postat av: sanna svarar morbror

Jag kan lova att det var en otrolig upplevelse, komemr aldrig glömma! :)

Ni måste komma upp hit någongång och se uppleva själva :) kram hälsa familjen

2009-03-29 @ 11:59:50
Postat av: sofie

sanna! vetu hur långt det är att åka till göteborg o upp till hudiksvall o till stockholm,mamma menade ju att vi inte åker med om vi tar den resan, smaaaaart :)

2009-03-29 @ 12:21:16
Postat av: sanna svarar sofie

Du, hur klipsk är du då som trode jag skulle bevara och ta med med en isskulptur hem? hm hm, :D haha

muppskalle ;)

2009-03-29 @ 12:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0